Sporten & Pilates

Sporten is denk ik een van de weinig dingen die ik nooit leuk zal gaan vinden. Het gekke is dat ondanks ik met tegenzin naar de sportschool ga, ik toch altijd met een goed gevoel vertrek. Ook merk ik dat het mij een stuk rustiger maakt, ik wat relaxter ben en niet constant zo opgefokt ben. Ik heb (zoals je kunt lezen bij “wie is Nathalie?”) PTSS en een van de bijwerkingen is een opgefokt gevoel. Alles bij elkaar dus een hoop voordelen waarom sporten mij goed doet. Sporten hoort gewoon niet zo bij mij denk ik. Wat ik trouwens wel super leuk vind is dansen. Ik dans (redelijk) salsa en heb ook een tijdje zouk les gehad! Van het laatste heb ik helaas helemaal niets meer onthouden. Eigenlijk moet ik dit weer wat meer gaan doen, juist omdat ik het zo super leuk vind.

Sinds 1 week ga ik dus vol goede moed weer naar de sportschool. Ik heb deed dit eind vorig jaar ook al 3 maanden maar door de drukte tijdens de feeestdagen stopte ik ermee en heb ik het eigenlijk nooit meer opgepakt. Op de maandag, woensdag en vrijdag ga ik meteen door uit mijn werk. En dat is maar goed ook want als ik oog in oog sta met mijn geliefde bank roept hij: “Nathalie pak je kleedje en ga liggen.”. Je snapt dan natuurlijk wel dat er van de sportschool helemaal niets meer terecht komt. Bij mij op de sportschool heb je een mega aanbod aan groepslessen en vorige week woensdag had ik mij ingeschreven voor pilates.

“Pilates is een rustige oefenmethode voor het hele lichaam. De nadruk ligt op een correcte ademhaling en de juiste balans tussen kracht en souplesse. Bij pilates gebruik je de buik, de onderrug en de bilspieren als centrum van je kracht. Hierdoor kan de rest van het lichaam vrij bewegen. Dit alles op rustige achtergrondmuziek. Pilates is toegankelijk voor iedereen: jong en oud, sportief of wat minder sportief. Ook mensen die fysiotherapie krijgen, mogen de lessen volgen. De training is gebaseerd op de methodes van de bewegingsdeskundige Joseph Pilates (1881-1967).”

Bovenstaande uitleg las ik op de website van mijn sportschool. Ideaal dacht ik: Lekker liggen op de grond, rustige muziek, geconcentreerd op ademhaling, wat rustige oefeningen doen en toch werken aan je hele lichaam. Hier wordt je dus helemaal niet moe van!! Ik heb mij hiervoor ingeschreven en om 18.00 begon mij les. Enthausiast liep ik het doodstille zaaltje binnen en iedereen zat op een matje met zijn/haar schoenen uit. Braaf kopieerde ik het meisje wat voor mij zat (sneakers uit, handoekje op het matje, haar in een staart en in kleermakerszit zat ik doodstil op mijn matje). 18.00 stipt kwam er een gezellige jonge meid binnen die de les Pilates zou gaan geven. Ze liep meteen naar mij toe om zich voor te stellen. Super leuk, ze kent haar “leerlingen” dus echt.

De les begon met een kwartiertje stretchen. Ze vertelde namelijk dat Pilates makkelijker is als je wat leninger bent. Dit kan nooit kwaad dus ik vond dat alleen maar heel fijn! Na de stretch oefeningen gingen wij over tot het echte werk. 3 kwartier lang hebben we alle spieren getraint, letterlijk overal in mijn lichaam maar vooral gefocust op de buikspieren (dat kan ik wel gebruiken). Je raadt het al.. IK WAS HELEMAAL KAPOT. Pilates wordt je dus wel moe van en ga je wel van zweten. Maar wauw wat vond ik het leuk en fijn!! Juist omdat je zo gecontroleerd bezig bent en niks mag afraffelen voer je alle oefeningen bewust erg goed uit. Ook wordt je er heel erg rustig van ondanks dat je je inspant. De instructice zo aardig om wat extra uitleg te geven bij sommige oefeningen zodat ze er zeker van was dat niemand een blessure op zou lopen.

De les was zeker voor herhaling vatbaar en gister heb ik mijn tweede les Pilates gevolgt. We deden deze keer andere oefenen maar alles kwam weer aanbod. Vanochtend toen mijn wekker ging volede ik meteen weer de spierpijn. Maar dat vind ik altijd fijn! Dan weet ik tenminste dat ik echt iets heb gedaan.

Voor mannen/vrouwen die wat bewuster van hun lichaam willen worden, aan hun lenigheid willen werken en willen ontspannen een absolute aanrader dus!!

Hierboven een Pilates workout voor beginners. Dit lijkt een beetje op de les die ik volg op de sportschool!

Een hele fijne dag vandaag! (thank god it’s friday)

2 thoughts on “Sporten & Pilates

  1. Wat een leuk artikel, Nathalie! Oh, ik ken de sport, het is zo’n fijn gevoel na de tijd! Ik heb zelf ook op de sportschool gezeten.. Ik ging één keer body attack doen en dacht; oh even lekker actief mee doen en het zal wel mee vallen.. Alleen de dag erna, ik kon niet meer lopen. Haha! Ik ben nu ook al een tijdje gestopt bij de sportschool.. Nu loop ik af en toe hard & pak er ook af en toe dit soort filmpjes bij.. Een heel handig filmpje lijkt het me die je heb geplaatst en ik ga hem absoluut een keertje bekijken & mee doen! Liefs, Gerrianne

  2. Pilates is echt leuk om te doen en de filmpjes van cassey hebben altijd een lekker hoog ritme waardoor je veel doet in korte tijd, perfect om een keer te doen als je niet naar de sportschool kan.

Geef een reactie

